niedziela, 8 lutego 2015

Chleb orkiszowy - zdrowo, ekspresowo :)

Zdrowy chleb z ziarnami

Jakiś czas temu podobny przepis zamieściłam na moim drugim blogu
http://fit-appetit.blogspot.com/ - tam też znajdziecie więcej informacji o orkiszu
Ten przepis równiez kwalifikuje się na bloga o zdrowym odżywianiu ale pomyślałam, że nie tylko osoby zainteresowane tą tematyką mogą się w tym chlebie zakochać.
Jest wilgotny, ma chrupiącą skórkę i lekko orzechowy posmak. Pięknie się kroi, od 2 dnia nawet w 2 mm kromki. Pierwszego dnia trzeba ciut grubiej.
Zachowuje świeżość nawet do tygodnia - wystarczy przechowywać dokładnie zawinięty w czystą bawełnianą ściereczkę.
Jest banalnie prosty w przygotowaniu. Wyrasta tylko raz - już w foremkach, co zaoszczędza sporo czasu.
Dla mnie to chleb numer 1 więc musiałam się z Wami tym przepisem podzielić :)

Dziś wersja z siemieniem lnianym i słonecznikiem. Ze względu na dużą ilość ziaren chleb nie wyrośnie aż po brzegi formy - będzie niższy niż ten z samym siemieniem.

Uwaga: do przygotowywania potraw z  orkiszem nie należy używać naczyń aluminiowych, z uszkodzoną emalią lub teflonem.



Składniki:
  • 800 g mąki orkiszowej * (u mnie typ 1100, ekologiczna)
  • 1/2 szklanki siemienia lnianego (+ 1-2 łyżki do posypania)
  • 3/4 szklanki pestek słonecznika (+ 1-2 łyżki do posypania)
  • 600 ml ciepłej (nie gorącej ) wody
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • 3 płaskie łyżeczki soli morskiej
  • 7g (1 saszetka) suchych drożdży
  • 1-2 łyżki mleka
  • masło + otręby do wysmarowania i wysypania keksówek. U mnie otręby żytnie bo takie akurat miałam, ale mogą być inne
Przygotowanie:

  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. 
  2. Dodać ciepłą wodę, olej, sól. Wyrobić ciasto. Powinno się mocno kleić do rąk, nie dosypujemy więcej mąki. Wyrabiamy koło 5-7 minut.
  3. Na sam koniec dodajemy siemię lniane i chwilę wyrabiamy żeby się połaczyło.
  4. 2 keksówki smarujemy masłem i wysypujemy otrębami (dokładnie całe dno i brzegi po samą górę)
  5. Przekładamy ciasto do keksówek (powinno sięgac około połowy wysokości). przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia, aż ciasto wyrośnie (do około 3/4 wysokości formy)
  6. Silikonowym pędzelkiem smarujemy chlebki mlekiem. Posypujemy siemieniem i słonecznikiem
  7. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni z termoobiegiem na około 35-40 minut. 
  8. Studzimy na kratce

Smacznego!

Na zdjęciu chleb z pesto i kiełkami pora. Przepis na pesto pojawi się na blogu http://fit-appetit.blogspot.com/ już jutro,  wraz z pulpetami curry,  zapraszam!
Chleb orkiszowy z pesto






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...