wtorek, 22 kwietnia 2014

Suszony schab

W okresie przedświątecznym miałam tyle obowiązków, że na bloga zabrakło mi czasu. Robiłam natomiast zdjęcia potraw i wszystko niebawem nadrobię. Zaczynam od tego, co zaczęłam przygotowywać najwcześniej, tj suszony schab.

Już dość długi czas temu wypatrzyłam go u Danusi i równie długo zabierałam się do wypróbowania przepisu. W końcu się udało i jestem zachwycona. Mamy w domu pyszną wędlinę bez konserwantów, bez pompowania chemią i wodą. Przygotowanie schabu trwa tydzień ale nie zabiera nam zbyt dużo czasu sama praca.
Bardzo polecam ten schab, warto spróbować chociaż raz go zrobić.



Potrzebujesz:

  • 1kg schabu środkowego bez kości
  • 1 główkę czosnku
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1/3 szklanki soli
  • 10g papryki słodkiej
  • 10 g papryki ostrej
  • 2 czubate łyżki majeranku
  • 3 łyżeczki pieprzu ziołowego


Przygotowanie:

  1. Schab oczyścić z błon, umyć i osuszyć papierowym ręcznikiem uważając, by jego kawałki nie przykleiły się do mięsa.
  2. Porządnie natrzeć schab cukrem (jakbyśmy zagniatali ciasto - mocno gnieciemy schab z cukrem)
  3. Po upływie doby mięso płuczemy, osuszamy i nacieramy solą w ten sam sposób.
  4. Po upływie kolejnej doby porządnie płuczemy schab i osuszamy. Cały nacieramy obranym i drobno posiekanym czosnkiem. Przyklepujemy by przykleił się do mięsa.
  5. W miseczce mieszamy resztę przypraw i nacieramy nią mięso.
  6. Schab wsadzamy do uciętej nogawki rajstopy i zawiązujemy jej koniec. Podwieszamy w kuchni pod sufitem. 
  7. Zostawiamy tak schab na minimum 4-5 dni. Lepszy jest po 7 dniach.
Smacznego!

Kilka moich uwag:
  1. Trzeciego dnia, gdy przyprawiamy schab zapach czosnku w mieszkaniu jest bardzo intensywny. Raczej nie jest to dobry dzień na przyjmowanie gości :)
  2. Schab bardzo ładnie się kroi i prezentuje na świątecznym stole. budzi zainteresowanie gości.
  3. Mimo braku obróbki termicznej schab jak najbardziej nadaje sie do spożycia i nie zepsuje sie szybko. 





2 komentarze:

  1. A czy można suszyć w siatce wędliniarskiej zamiast rajstopy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że tak, chociaż sama nigdy tego nie robiłam.

      Pozdrawiam

      Usuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...