środa, 25 listopada 2015

Piernik staropolski

Nie pamiętam by w mojej rodzinie kiedykolwek przygotowywano piernik staropolski. Na święta obowiązkowo był zawsze makowiec i zazwyczaj obok niego w roli drugoplanowej jakieś inne ciasto. Tyle się jednak mówi o tym pierniku że nie mogłam nie spróbować. Póki co dzielę się przepisem na pierwszą fazę działań - około 4 - 5 tygodni przed świętami należy nastawić ciasto. Przechowujemy je w glinianym naczyniu w lodówce, przykryte ściereczką. Przepis podaję za Danusią, do której zwyczajowo sięgam gdy się z jakąś potrawą spotykam po raz pierwszy i potrzebny mi sprawdzony przepis.


Składniki:

  • 1 kg mąki pszennej tortowej
  • 0,5 kg prawdziwego miodu
  • 1,5 szklanki cukru
  • 0,5 szklanki mleka
  • 125 g masła
  • 125 g smalcu
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • pół łyżeczki proszku do pieczenia
  • 40-50g korzennej przyprawy do piernika
Przygotowanie:
  1. W garnku rozpuszczamy masło, miód, smalec i cukier i podgrzewamy do zagotowania. Studzimy.
  2. Do masy stopniowo dodajemy mąkę, po jednym jajku. Zimne mleko z rozpuszczona w nim sodą oczyszczoną, sól i przyprawę korzenną.
  3. Ciasto dokładnie wyrabiamy. przekładamy do kamionkowego garnka lub emaliowanego (bez odprysków). Przykrywamy czystą ściereczką i trzymamy w chłodnym miejscu 4 tygodnie.
O dalszych losach mojego piernikowego debiutu powiadomię przed świętami :)

/////

Jest i ciąg dalszy:

Piernik Staropolski
A tak prezentuje się piernik Staropolski!


Oczywiście oprócz piernika obowiązkowo będzie u mnie makowiec. Sprawdzony przepis znajdziecie tutaj Makowiec




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...